Thursday, November 27, 2014

International Educational Postgraduate Seminar 2014

nervous itu biasalah kan.. tapi ini lain punya nervouslah.

Pada 23 dan 24 November yang lepas ini ada International Educational Postgraduate Seminar 2014 di KSL Resort & Hotel Johor Bahru. Nak senang kami panggil conference IEPS saja.Untuk menghadiri mana-mana conference, terlebih dahulu kita kena buat paper dan submit pada organizer conference tersebut. Setelah di accept dengan bersyarat, sama ada minor atau major correction. Kemudian bayarlah yuran conference tersebut. Alhamdullilah saya telah pun present paper concept untuk conference IEPS ini.

Da present, apa yang nak di nervouskannya?emm ala suka hatilah saya nak cerita pengalaman saya..haha

Oleh kerana pada pendapat saya ini hanya conference biasa, jadi buat preparation pun last minit. Pada malam itu saya sangat letih jadi tidur awal. Nasib baik terjaga jam 3.30 pagi, terus bangun dan siapkan slide presentation. Pada awalnya saya ingat present dalam bilik-bilik biasa sahaja, macam pengalaman lepas pernah pergi tengok konference ISQAE dan IGCESH. Sekali pagi tu baru la tahu yang diri ini kena present di ballroom. Ok jantung berdenyut kencang, rasa dah tak sempat nak pam darah da, rasa nak pecah buluh2 salur darah tu...ya Allah..ottokaji. 

Pagi tu kami pergi naik kereta nana, terima kasih nana tumpangkan. Register, opening ceremony, keynote speaker dan tea break. Sempat makan tambah pula tu..lapar kot..haha Ok sudah jam 11 pagi, now presentation for parallel session 1. Sesi sayalah tu, saya terus masukkan slide dalam dekstop  dan tunggu turn. Untuk sesi ini terdapat 8 presentation dan saya orang yang ke 8 iaitu pada jam 12.45tengahari. Glurpp..glurpp..lama pula rasanya tunggu turn, mungkin sebab penat menunggu tu, nervous pun dah tak rasa sangat. Tapi bila nama sudah disebut, mula start nervous balik..haha memang tak boleh pakai.

Alhamdullilah, done my presentation here, speaking mat saleh tu yang tak tahan, macam tak percaya. dan of course ada part yang saya gagap, lagi2 masa nak bagi example level of conceptual change tu. Tu lah padah bila buat preparation last minit. Tak sempat nak praktis sangat dan susun ayat sangat. huhh apa2 pun alhamdullilah lega sudah.I am free. Kemudian terus menikmati hidangan hotel tersebut dan tengok presentation presenter2 yang lain. Bagus juga conference ini sebab saya dapat lebih ilmu tentang conceptual change daripada research orang lain. 

Mulanya rasa macam unfair kenapa saya dapat present dekat ballroom pula, kenapa saya tak dapat dekat bilik2 kecil sahaja...tapi bila fikir2 kelebihannya atleast saya dapat menambah keyakinan diri ini. Biasalah bila kena present about our reseach mulalah nak terketak lutut, sedangkan nak present psm dulu yang dalam kelas pun dah berpeluh inikan nak present paper dekat ballroom.  Mungkin saya boleh ambil pengalaman ini untuk masa viva, saya akan lebih berani untuk bercakap tentang reseach saya. hahaha agaknya lah kot..takpe la..be positive ok.

kawan-kawan lain yang turut serta :)

abaikan baju tudung kain langsir :(


No comments:

Post a Comment