Sunday, November 9, 2014

Resepi Asam Pedas Melaka

Macam biasa setiap hari ahad saya akan rajin memasak. Kenapa? Sebab dekat Taman Pulai (berhampiran pintu pagar belakang kolej KTGB) ada buat pasar pagi (orang selalu panggil pasar tani tapi saya dah terbiasa panggil pasar pagi. layankan aje). Sebab kami tak ada peti sejuk untuk simpan barang basah. So beli time tu dan terus masak. Pasar ini tak lah besar sangat, tapi bolehlah nak buat beli lauk basah dengan murah sedikit daripada dikedai runcit atau pasaraya.

Mulanya cadangnya nak pergi dengan zati, tapi pagi tu nana da ketuk bilik, terus ajak nana. Untuk pertama kalinya nana pergi ke pasar pagi di sini rupanya. ha untung bawa nana, atleast dia dah tahu kat situ ada pasar pagikan. emm list barang-barang semua dah ada dalam kepala. Jadi teruslah pilih-pilih dan bayar. Kemudian sempat juga nana bawa ke pasaraya Maslee, bolehlah beli beberapa barang lagi. Terima kasih nana

Ok balik tu terus bawa barang ke pantri dan start menjadi masterchef.

Resepi Asam Pedas Melaka untuk 3 orang

gambar ini google image je, terlupa nak ambil gambar asam pedas yang saya buat tu.


Bahan-bahan:-
3 ekor ikan (saya kerat separuh makan untuk lunch, separuh untuk dinner, kami student ma, so kene jimat)
6 batang bendih 
2 ulas bawang besar (blend/tumbuk/ saya kat asrama hiris je sbb xde blender)
4 ulas bawang putih (blend/tumbuk/ saya kat asrama hiris je sbb xde blender)
cili giling (kat asrama xde blender, beli yang da siap blender jek..haha)
asam jawa
2 batang serai (dititik/ditumbuk)
3 helai daun limau purut
sedikit daun kesum
minyak masak,
sedikit garam.

Cara-cara memasak :-
1)Panaskan  minyak masak.
2)Tumiskan serai sampai naik bau. Masukkan bawang merah dan bawang putih, tumis lagi sampai naik bau dan agak garing bawang tu.
3)Masukkan cili giling, tumis sampai garing.
4)Masukkan air asam jawa. Ikutlah kalau suka masam atau tak. 
5)Kemudian masukkan bendih, tunggu sampai bendih dah hampir masak.
6)Masukkan ikan, daun limau purut dan daun kesum. Jangan lama sangat takut ikan tu overcook. Tapi selalunya saya suka goreng lemau dulu ikan tu sebab dah terbiasa di rumah makan macam tu.hahha
7)Masukkan sedikit garam secukupnya.
8) boleh juga kalau nak masukkan tomato (kalau xnak letak pon xpe, saya tak letak sebab nak jimat..haha)
Alhamdullilah inilah hidangan kami bertiga untuk hari ini. Sebenarnya risau juga sebab nana kata dia dah bosan nak makan asam pedas, sebab dari kecil hidupnya dengan asam pedas. Tapi da tekak saya  teringin juga nak makan asam pedas melaka, jadi suka hatilah, nak juga buat. Alhamdullilah nana suka dan siap cakap boleh buat lagi nanti dia akan makan. Kami makan sampai licin. Tak tahulah sebab sedap ke sebab memang lapar. hahha sebenarnya nana dan zati ni orang Johor, nana orang Kluang dan Zati orang muar. Asam pedas Johor agak lain sedikit cara buatnya dengan Asam pedas melaka yang mana mereka tak letak serai dan daun limau purut tetapi mereka ada letak halia. 


No comments:

Post a Comment